1. Katma Değerli Üretim
- Türk Mallarının Niteliklerinin Tanıtılması: Yerli ürünlerin üretim süreçleri, kalite standartları ve ülkemize ekonomik katkıları öğrenci ve velilere aktarılabilir. Örneğin, yerel bir üretim tesisine gezi düzenlenebilir veya ürünlerin üretim aşamalarını ortaya koyan çalışmalar yapılabilir.
- Yüksek Katma Değerli Ürünlerin Örnekleri: Teknolojik yenilikler, yerli otomobiller, tarımsal ürünlerin işlenerek ihracata hazır hale getirilmesi gibi durumların ülke ve bölge ekonomisine katkısı incelenebilir. Öğrenci ve velilerden, bir Türk malını daha katma değerli hale getirmek için öneriler üretmeleri sağlanabilir.
- Ekonomiye Katkısı: Yerli üretimin istihdam, gelir düzeyi ve ekonomik bağımsızlık açısından önemi vurgulanabilir. Bu bağlamda, Türk markalarının uluslararası başarıları örnek olarak gösterilebilir ve bu başarılarda etkili olan unsurların yerli ürünlere nasıl aktarılabileceği üzerinde çalışmalar yapılabilir. Türkiye’nin ihracat ürünleri listesi incelenebilir ve bu ürünlerin daha fazla desteklenmesi için neler yapılabileceği üzerine çalışmalar gerçekleştirilebilir.
2. Tasarruf ve Yatırım Bilinci
- Tasarruf Alışkanlıkları Kazandırmak: Öğrencilerden ve velilerden su, enerji, zaman ve para tasarrufuyla ilgili günlük hayatta uygulayabilecekleri çözümleri bulmalarına yönelik etkinlikler yapılabilir. Örneğin, ışıkları kapatmak, fazla yemek almayarak israfı önlemek gibi küçük ama etkili alışkanlıklar teşvik edilebilir.
- Geleceğe Yönelik Birikim: Küçük tasarrufların büyük yatırımlara dönüşebileceğini ortaya koyan etkinlikler düzenlenebilir. Örneğin, bir kumbara etkinliği düzenlenerek öğrencilerin bir hafta boyunca küçük miktarlarda biriktirdikleri paralarla bir sınıf etkinliği finanse etmeleri sağlanabilir.
- Yatırım Araçlarının Tanıtılması: Öğrencilerin gelişim seviyesine göre yatırım kavramı anlatılabilir. Örneğin, bir meyve ağacı dikmenin veya bir bitki yetiştirmenin uzun vadede nasıl kazanç sağladığı üzerine etkinlikler yapılabilir.
- Ekonomik Bilinç: Harcama planlaması, tasarrufun aile bütçesine etkileri ve bilinçli tüketim alışkanlıkları gibi konular, çeşitli etkinliklerle öğrenci ve velilere aktarılabilir.
3. Yerli Üretimin Desteklenmesi
- Yerel Ürünlerin Tanıtılması: Öğrencilerin ve velilerin çevrede var olan yerli ürünleri öğrenmeleri sağlanabilir. Bölgedeki yerli ürünlerin değerini ortaya koyan etkinliklerle bu ürünlerin önemi ortaya konabilir.
- Bireysel ve Toplumsal Etkiler: Yerel ürünlerin tercih edilmesinin çevresel ayak izinin azaltılmasına (kısa mesafede taşımacılık) ve yerel ekonomiye katkısına vurgu yapılabilir. Öğrencilere ve velilere, yerli ürün tüketmenin toplumsal dayanışmayı ve ekonomik bağımsızlığı nasıl güçlendirdiği örneklerle açıklanabilir.
- Bilgilendirme Kampanyaları: “Yerli üretimi ve tüketimi teşvik eden ve bu kapsamda velilerle öğrencilerin bilinçlenmesini sağlayan sosyal etkinlikler düzenlenebilir. Ayrıca, öğrencilerin aileleriyle birlikte yerel üreticileri ziyaret etmeleri teşvik edilebilir.
4. Sürdürülebilirlik ve Çevre Dostu Tüketim
- Doğal Kaynakların Korunması: Öğrencilere ve velilere, doğal kaynakların sınırlı olduğu ve bilinçsiz tüketimin ekosisteme zarar verdiği anlatılabilir. Örneğin, su, enerji ve orman kaynaklarının korunmasına yönelik çalışmalar yapılabilir. Geri dönüşümün önemi vurgulanarak öğrenciler ve veliler arasında geri dönüştürülebilir malzemeler toplama kampanyaları düzenlenebilir.
- İsrafın Önlenmesi: İsrafın hem bireysel hem de toplumsal etkileri üzerinde durulabilir. Özellikle yemek, su ve enerji israfının çevreye ve ekonomiye zararları örneklerle açıklanabilir. Öğrencilere ve velilere günlük hayatlarında var olan israfı fark etmesini sağlayacak etkinlikler düzenlenebilir.
- Çevre Bilinci: Çevre dostu tüketim alışkanlıklarının kazandırılması hedeflenmelidir. Plastik kullanımını azaltma, bez torba ve cam ürünlerin tercih edilmesi gibi günlük hayattan önerilerin önemini ortaya koyan etkinlikler gerçekleştirilebilir. Ayrıca, öğrencilerle ve velilerle birlikte çevre temizliğinin önemine yönelik etkinlikler düzenlenebilir ve ağaç dikme kampanyalarına katılım sağlanabilir.